"Soutajia tehdään talvella"

5.1.2020


Näin lausui aikoinaan Sisun legendaarinen soutuvalmentaja Ilkka "Ilu" Laasonen, ja kuinka oikeassa mies olikaan.

Edellinen otsikko oli nyttemmin jo edesmenneen Ilkka "Ilu" Laasosen lempilausahduksia valmennettavilleen, tarkoittaen meikäläisen vuodenkierron tuomia haasteita soutuharjoitteluun.

Kun muualla maailmassa soutajat pääsevät avoveteen ympäri vuoden, on kotimainen soutukausi parhaimmillaankin maksimissaan kahdeksan kuukauden mittainen. Talvikausi on siis pitkälti juuri sitä aikaa, jolloin soutajien peruskestävyys ja voimaominaisuuksien kehittäminen pitää tapahtua ilman, että pääsee suorittamaan varsinaista lajiharjoittelua. Ergometrisoutu antaa tietysti tiettyyn rajaan asti tukea lajiharjoitteluun, mutta harvapa, varsinkaan kuntosoutaja, jaksaa istua talviaikaan laitteen päällä päivästä toiseen.

Hiihtohan on soutajien perinteinen talviharjoitusmuoto, mutta nykyisinä vähälumisina talvina joudutaan tyytymään usein juoksu- ja polkupyörälenkkeihin. Hyviä lajeja molemmat, mutta toisin kun soudussa ja hiihdossa yläkropan kuormitus jää valitettavan alhaiselle tasolle.

Täytyy muistaa, että soudusssa selän ja käsien suorittaman työn osuus on merkittävä ja siksi niitä on muistettava harjoittaa myös talvikaudella. Eli ergometrin lisäksi on hyvä tehdä viikoittain saliharjoitteita, joissa kuormitetaan keskivartalon-, hartiaseudun-, ja käsivarsien lihaksistoa erilaisilla tukiliikkeillä, jotka auttavat kevään tullen soutajaa jaksamaan paremmin. Erilaiset vetoliikkeet taljoilla, pystysoutu tangolla eri oteleveyksillä, rinnalleveto eri variaatioina ja pitkinä sarjoina tuovat vaihtelua treenaamiseen ja ovat erinomaisia lajinomaisia tukiliikkeitä. Lisäksi kaikenlaiset keskivartaloa kehittävät harjoitteet tulee aina olla mukana jokaisella treenikerralla. Selkä- ja vatsalihaksia tuskin koskaan muutenkaan tulee treenattua liikaa ja varsinkin soudun tyyppisessä lajissa, missä selkä osallistuu vahvasti jokaiseen liikkeeseen on tukiharjoittelu vielä monia muitakin lajeja tärkeämpää. 

Näillä pienillä vinkeillä, kun jaksaa talvikaudella kehoaan kuormittaa, ei ensimmäisillä kevään soutukerroilla tarvitse tuskailla puutuvien käsivarsien ja liian helposti väsyvän selän kanssa.

Kevättä ja kevään avovesisoutuja odotellessa................